Followers

Saturday, April 11, 2015

Kemahiran Servis bagi Tennis

SET INDUKSI

SUPER CLOSE UP


Semasa memulakan pengajaran, guru menunjukkan gambar kepada murid-murid untuk meneka apakah jenis permainan yang akan bermain dalam waktu tersebut. Ini adalah bertujuan menarik perhatian murid-murid.

RULE OF THIRD





Guru bertanya kepada murid-murid. Permainan Tennis ini sesuai bermain di dalam kawasan apa? Guru ingin murid dapat mengenalpasti permainan yang dimain sesuai bermain di padang ataupun gelanggang.


PERKEMBANGAN 1 

RULE OF THIRD





Sebelum memulakan servis bagi tennis, murid dikehendaki berdiri di bahagian belakang garisan. Murid mengikut kesesuaian sendiri sama ada berdiri di kiri atau kanan di bahagian belakang. Kemudian, badan dalam keadaan  sedia bagi memulakan servis.



CLOSE UP



Sebelum memulakan servis, kedudukan badan memainkan peranan yang penting. Ini adalah bertujuan memastikan servis dapat dibuat dengan sempurna. Tangan dominan yang akan memegang raket di bahagian tengah batang raket.


JARAK SEDERHANA


Bagi bahagian kaki pula, kaki dominan akan berada di hadapan. Selain itu, berat badan akan beralih dan bertumpu di kaki kiri. Manakala, kaki kanan pula  letak di belakang. 



PERKEMBANGAN 2

PEMBEKUAN



Selepas berdiri dalam keadaan yang sedia, maka murid melambung bola tennis secara konsisten pada satu tempat yang sama. Lambungan bola  yang baik bagi servis adalah 
 lebih tinggi daripada pemain kepala . Tangan pemain yang melambung bola perlu  diangkat dengan tinggi. Bagi tangan dominan yang memegang raket akan menghayunkan raket ke belakang serta bengkokkan siku tangan. Bahagian kaki pula, berat badan mengalih dari kaki kiri ke kaki kanan. Mata fokus pada bola pada setiap masa. 


JARAK SEDERHANA


Apabila bola dilambung ke udara, tangan dominan ke belakang badan. Tangan perlu dibengkokkan .


CLOSE UP



Apabila bola tennis terkena dengan bahagian tengah raket maka raket perlu diayunkan ke depan.
 Ini adalah memastikan bola dapat membuat lantunan yang baik berdasarkan bahagian raket tennis yang dipukul.


JARAK JAUH


Selepas memukul bola tennis, tangan dominan yang memegang raket tennis akan menuju ke bahagian kiri arah bawah. Tangan kiri akan dihanyunkan ke belakang badan. Berat badan akan mengalih dari kaki kanan ke kaki kiri.


PENUTUP

PERSPECTIVE 



Bola tennis yang servis perlu melepas jaringan tennis. Sekira, bola tennis berjaya melepasi jaring dan mendarat dalam petak yang betul maka pukulan servis dikira betul.







No comments:

Post a Comment